مدیر کل دام پزشکی خراسان رضوی گفت: ۱۵۹ گروه دام پزشکی نظارت بر ذبح دام در عید قربان در مشهد و شهرستان های استان را بر عهده دارند.
کد خبر: ۹۵۲۲۹۵۷
|
۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد، جواد اعلمی در آستانه عید سعید قربان در نشست خبری به همین مناسبت در جمع خبرنگاران اظهارکرد: این تعداد شامل تیم‌های ثابت و سیار هستند که با همراهی ناظران بهداشتی و شرعی بر روند ذبح مجاز و بهداشتی دام ها نظارت دارند.

وی ادامه داد: به این منظور تعداد ۲۰۲ بازرس بهداشتی و ۴۱ ناظر شرعی بر روند کشتار دام در سراسر استان خراسان رضوی نظارت دارند.

مدیر کل دام پزشکی خراسان رضوی با توصیه اکید بر کشتار بهداشتی دام بیان کرد: در عید قربان کشتار دام های قربانی به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری باید به طور مجاز و در کشتارگاه های تحت نظارت انجام شود که با فراهم شدن زیرساخت های لازم، تمامی کشتارگاه های استان و مشهد در این زمینه در آماده باش برای ارائه خدمات به مردم و شهروندان هستند.

وی با اشاره به خطر بیماری های مشترک بین دام و انسان گفت: با توجه به گرمای هوا و خشکسالی، بیماری هایی مانند تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو در صدر بیماری های نگران کننده قرار دارد و علاوه بر این بیماری هایی مانند هاری، کیست هیداتیک و بیماری های انگلی نیز می تواند تهدیدزا باشد.

اعلمی بر پرهیز از کشتار دام در منازل و معابر،خرید دام زنده و کشتار در کنار جاده‌ها یا خرید گوشت دام کشتار شده خارج از شبکه کشتارگاه تاکید کرد.وی با بیان این که به هیچ وجه گوشت بلافاصله بعد از کشتار نباید مصرف شود، افزود: رعایت پیش‌سرد لاشه‌ها به معنای نگه داشتن لاشه یا گوشت در دمای 4 درجه بالای صفر برای مدت ۲۴ ساعت است.

شناسایی ۱۷۸ دامداری غیرمجاز در مشهد

رئیس شبکه دام پزشکی مشهد نیز در این نشست بیان کرد: هم اکنون حدود ۱۷۸ دامداری غیرمجاز در مشهد شناسایی شده است.

محمد سیاح با اشاره به شناسایی ۳۰ منطقه شهری که کشتار غیرمجاز دام در آن انجام می‌شود، افزود: کشتار غیرمجاز دام بیشتر در محدوده خیابان کشاورز، خیابان توس ۳۳ و محدوده طرق انجام می شود که پایش و کنترل این مناطق با هدف جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام آغاز شده است.

وی تاکید کرد: لازم است شهرداری‌ها و سازمان جهاد کشاورزی استان برای فعالیت دامداری‌های غیرمجاز ساز و کار مشخصی را در نظر بگیرند.

سیاح با اشاره به عملیات سم‌پاشی‌ در بازار عرضه دام مشهد با هدف کاهش و کنترل کنه افزود: تعداد ۱۸ گروه ثابت و ۱۵ گروه سیار در مشهد به همراه ۳۰ دام پزشک، ۷۵ بازرس و 8 ناظر شرعی در روز عید سعید قربان فعالیت دارند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار